Sähköposti

 

Päivä:

20010702

Lähettäjä:

Seppo Rapo

Vastaanottaja:

klaus.koivula@vaasa.fi, heikki.vehkaoja@vaasa.fi, pertti.hallila@vaasa.fi,

markku.litmanen@vaasa.fi, veli-pekka.saresma@vaasa.fi

 

Suojatie Vesilaitoksentielle kiinteistön numero 381 kohtaan.

Perjantaina 29.06.2001 hieman ennen klo. 16:sta soitti minulle “joku virkamies” (en pannut valitettavasti nimeä mieleeni) teknisestä virastosta ja kertoi Vesilaitoksentien suojatiestä seuraavaa:

“Suojatietä ei voi rakentaa taloni liittymän kohtaan (D) koska siinä on niin huono näkyväisyys ja suojatietä ei voi rakentaa kaikille yksittäiselle taloille. “Virkamies” kertoi, että uusi paikka on merkitty punaisella (Liite: suojatie.jpg , kohta 1 kaupunungin ehdottama paikka A) maalilla tiehen ja kertoi puhelimessa sen sijainnin. Olimme paikan suhteen täysin eri mieltä, lupasin palata maantaina asialle, “Virkamies” kertoi jäävänsä kesälomalle, mutta suojatien rakennettavan ehkä jo ensi viikolla”

Olen ehdottanut, että taloni liittymän kohtaan (ja naapurien liittymien kohtaan) (liite, kohta 2. Haluttu ratkaisu, kohta D) myös rakennetaan suojatie. Korostan, että tämä on vain minun mielipiteeni naapurien suhteen. En tietenkään voi olla varma haluavatko he talonsa kohdalle suojatietä, mutta minä haluan oman taloni liittymän kohtaan (D) suojatien.

Mitä tulee ko. “virkamiehen” ehdottamaan suojatien paikkaan (A) ei se palvele ketään. Miksi sitä joku käyttäisi sitä, kun se ei johda mihinkään! Jos ajatellaan esim. minun liittymääni ja, että olen tulossa pohjoisesta, miksi ihmeessä ajaisin 20 m ohi liittymäni (D) ja sen jälkeen ylittäisin tie suojatietä pitkin ja altistuisin 20 m matkalla palatessani liikentteen vaararoille paikassa missä ei ole edes piennarta. Ei tuossa ehdotetussa paikassa (A) ole todellakaan mitään järkeä.

Lisäksi vielä yksi selitys “virkamiehellä” oli, että jos suojatie tehtäisiin liittymäni (D) kohtaan ei siinä ole riittävästi näkyväisyyttä. Kuinka paljon näkyväisyyttä pitää olla? Kun tulee pohjoisesta näkyväisyyttä on n. 200 m ja jos tulee etelästä silloin näkyväisyyttä on myös n. 200 m (testattu). Pitäisi riittää ja tietääkseni suojatiet merkitään liikennemerkein, jotka ovat n. parin metrin korkeudella, siis näkyväisyydestä se ei ole todellakaan ole kiinni ja näkyväisyys vain paranee,  kun kaikki suojatiemerkit laitetaan paikalleen.

“Virkamiehen” selitys, että suojateitä ei voi rakentaa niin tiheään tai joka liittymän kohtaan ei myöskään pidä paikaansa. Jos tulet Vaasaan esim. moottoritietä pitkin ylität monta paikkaa jossa suojatiet ovat n. 20 m etäisyydellä toisistaan ennen kuin olet torilla, siis siitäkään asia ei ole kiinni, että suojatiet tulisivat liian tiheään tai lähelle toisiaan.

Kuten jo aikaisemmin kerroin ajetaan ko. tieosuudella kohtuuttumia nopeuksia, tiellä on nopeusrajoitus 50 km/ h. Käytännössä ajetaan 80-150 km/ h varsinkin iltaisin ylitykset ovat todella räikeitä. Kannattaa miettiä kenkä turvaksi kevyenliikenteenväylä on rakennettu? Tällä hetkellä minusta tuntuu, että sitä ei ole ainakaan rakennettu meidän itäpuolella asuvien turvaksi! Siis ohikulkupyörätie. Väylän rakentamisessa ei ole otettu riittävästi itäpuolen asutusta suunnittuvaiheessa huomautuksista huolimatta huomioon, kun ei edes ole liittymän kohdissa kevennyksiä. Onhan joka paikassa muualla liittymien kohdalla kevennykset vaan ei täällä, suojateistä nyt puhumattakaan. Kuinka kuvittelette, että itäpuolelta pääsee lapsi tai vanhus turvallisesti polkupyörällä tms. n. 20 cm kynnyksen yli kevyenliikenteenväylälle tai sieltä pois, testatkaapa! Entä jos kaatuu kenen on vastuu?

Oheiseen liitteeseen olen piirrellyt eri vaihtoehtoja. Piirustusta tarkasteltaessa ja paikan tuntien (jos ei muuten tunne paikkaa voi siihen tutustua esimerkiksi viime viikolla lähettämiäni kuvien avulla tai oheisen kuvan avulla) selviää varsin yksiselitteisesti, että suojatietä ei kannata rakentaa muualle, kuin talojen liittymän kohtaan mikäli suojatieltä halutaan sen antama hyöty. Kaikki muut ratkaisut ovat enemmän tai vähemmän järjettömiä. Aivan yhtä hyvin voi jättää suojatiet rakentamatta jos niitä ei rakennetta tonttien liittymien kohtiin.

Kuinaka tästä eteen päin?

Ehdotan, että taloni (numero 381)  liittymän kohtaan (D) (ja naapurien liittymien kohtiin) rakennetaan teknisen viraston virkamiehen päätöksellä välittömästi suojatie ja kivetykseen tehdään viisteet kulun helpottamiseksi. Sekä kaupunki lähtee viemään eteenpäin huomautuksessani mainittuja muita asioita sekä alentaa tiellä käytettävän nopeuden 40 km/ h : ksi.

Mikäli tekninen virasto katsoo, että se ei voi rakentaa taloni liittymän kohtaan suojatietä ehdotan siinä tapauksessa, että pidetään asiasta välittömästi neuvottelu jossa on paikalla riittävän korkeita kaupungin, TVL . virkamiehiä sekä poliittisia päättäjiä. Minä voin kutsua nämä ko. henkilöt paikalle jos näin sovitaan.

Terveisin

Seppo Rapo

 

Vesilaitoksentie 381

65370 Vaasa

Puh. 3168 200 tai 050 334 1944

Puh. työ 010 224 1944

 

Sähköpostin liitteet: pyoratie.rtf

 

Klikkaa kuvia suuremmaksi!

 

 

Paluu muutoksen eteneminen sivulle

Alku valikkoon