Sähköposti |
Päivä: |
20010723 |
Lähettäjä: |
Seppo Rapo |
Vastaanottaja: |
janne.luomaoja@tiehallinto.fi, markku.jarvela@tiehallinto.fi |
Pyörätie
Keskusteluissa naapurini (Kalervo ja Maritta Kivimäki) kanssa joka asuu talossa 389 he hylkäsivät esitetyn vaihtoehdon, jossa rakennettaisiin uusi kokoomatie (tapaus 3 oheinen liite). Samoin talon 383 omistajat (osa Rapon perikuntaa) olivat vastaan ehdotettua ratkaisua. Myös allekirjoittanut ei suostu harkinnan jälkeen ehdotettuun ratkaisuun.
Minusta rakentamalla esitetty kokoomatie ei ratkaise nyt esillä olevia kevyenliikenteen ongelmia koska en usko kävely ja pyöräliikenteen sitä käyttävän vaan hakeutuvan lyhimmälle mahdolliselle reiteille (katso aikaisempi kirje) Toisekseen emme koe ongelmaksi autoilla liikkumistamme tontiltamme pois tai sinne.
Joten jäljelle jää vaihtoehto 1 joka on alkuperäinen ja haluttu ratkaisu tai 2 joka on jonkinlainen kompromissi ratkaisu.
Tietenkin uuttaa pyörätietä voidaan aina siirtää pari metriä länteen jolloin saadaan pieni pysähtymistasanne jota Markku Järvelä halusi.
Olen kyllä ihmeissäni kuinka TVL: tä näin jälki käteen löytyy tähän tien rakentamiseen viisaus miten jokin asia olisi pitänyt tehdä. Miksi sitä viisautta ei käytetty suunnitteluvaiheessa?
Kuten kerroin olen useaan kertaan ilmoittanut sekä puhelimitse, että kirjallisesti TVL:lle kevyenliikenteen vaaroista ko. tieosuudella ja tehnyt ehdotuksia kevyenliikenteen väylän rakentamiseksi. Lisäksi olen nyt rakennetun kevyenliikenteen väylän suunnittelun esillä oloaikana antanut kahteen eri kertaan asianmukaiset muistutukset jossa olen korostanut mm. suojatien rakentamista taloni liittymän kohtaan. Miksi muistutuksiini ei reagoitu tien suunnitteluvaiheessa?
Maallikkona en kyllä usko miksi ei talojen kohtaan voi rakentaa suojatietä. Minusta suojatie on autoilijalle merkki siitä, että siitä kohtaa saattaa joku ylittää tien ja autoilija on silloin varuillaan. Nykytilanteessa kuka tahansa voi ylittää tien mistä tahansa. Minusta se jos jokin on turvariski.
Eli korostan ehdotustani vielä
1 Joka talon kohtaan suojatie 2 Tiellä käytettävien nopeuksien laskeminen esim. hidastein 3 Tarpeettoman liikenteen ohjaaminen Vaasan ohitustielle. ( en ymmärrä miksi rekkaliikenne ohjautuu tälle tielle sen paikka on Vaasan ohitustiellä, rekkaliikenteellä en tarkoita erikoiskuljetuksia, erikoiskuljetukset eivät häiritse eivätkä aja yleensä lujaa)
Vaasa 23.07.2001 Seppo Rapo |