Sähköposti

 

Päivä:

20011030

Lähettäjä:

Seppo Rapo

Vastaanottaja:

juhani.salonen@tiehallinto.fi ; heikki.lonka@vaasa.fi ; janne.luomaoja@tiehallinto.fi ; aira.korhonen@tiehallinto.fi ; markku.jarvela@tiehallinto.fi ; heikki.vehkaoja@vaasa.fi ; pertti.hallila@vaasa.fi ; markku.litmanen@vaasa.fi ; veli-pekka.saresma@vaasa.fi ; klaus.koivula@vaasa.fi ; jukka-pekka.kakkuri@tiehallinto.fi ;

carl-oskar.norrback@tiehallinto.fi ; jussi.perttu@vaasa.poliisi.fi ; tapio.nyysti@lp.poliisi.fi ; seppo.kaartinen@vaasa.poliisi.fi

 

Tervehdys

Sunnuntai aamuna 28.10 lenkillä ollessani havaitsin, että Vesilaitoksentielle hieman ennen hautausmaita pohjoisesta lähestyttäessä Ristinummea oli tiehen maalatu jotain, mutta mitä?

 

Lähempi tarkastelu osoitti, että tiehen oli maalattu kolme valkoista raitaa joiden levys oli arviolta n. 200 mm ja väli toisiinsa n. 200 mm. Paksuutta raidoilla on arviolta n. 3- 5 mm. Lisäksi noin parin metrin päähän em. raidoista etelään oli maalattu 50, korkeus n. 800 mm.

Jäin mielenkiinnosta seuraamaan mitä tapahtuu, seuraaminen tapahtui n. 10 min aikana n. klo 12.

Havaintojeni aikana paikan ohitti n. 10 autoa, joista vain yksi hiljensi vauhtia joko johtuen maalauksesta tai taajamamerkistä näin luulin, mutta lopuksi tämäkin auto kääntyi oikealle Ristinummen suuntaan ja todellisuudessa vauhdin hiljentäminen johtui tästä kääntymisestä.

 

Kuinka autoilijat sitten käyttäytyvät pohjoisesta lähestyessään Ristinummea?

Nopeuden hiljentäminen tapahtuu vasta Kappelinmäentien ja KWH:n teiden risteyksessä mikäli autoilja kääntyy jompaan kumpaan suuntaan. Jos kääntymistä ei tapahtu jatkuu vauhti yli risteysalueen samalla nopeudella tai ehkä joissain tapauksissa hiukan hidastuen risteysalueella, mutta sen jälkeen painetaan jälleen kaasua ja todellinen vauhdin hiljentäminen tapahtuu vasta Vanhanvaasankadun ylittämisen jälkeen. Eli noilla maalauksilla ja taajamamerkillä ei ole mitään vaiktusta autoilijoihin.

Ei edes kesäolosuhteissa noin mitättömiä kohoumia huomata talvesta puhumattakaan.

 

Esityksessäni esitin ko. tielle kohoumia ja toiseen paikaan, toin esille esimerkkinä, että tarkoitan kohoumilla saamaa tasoa kuin TVL: n toimipaikan pihassa olevat kohoumat.

Olen liittänyt TVL n pihassa olevista kohoumista kuvan oheen, kuva 11 jos muut kuin TVL: llä palveluksessa olevat eivät ole niitä nähneet.

Toinen kuva on Haapaniemetie 6 kohdalta jonka Vaasan kaupunki on hiljakkoin toteuttanut, kuva 22.

Näiden TVL: n toimipaikan ja Haapaniementientiellä olevien kohoumien korkeus on n. 80-100 mm ja leveys n. 2 – 4 m.

Siis korkeudessa on n. 20-keratainen ero.,vaikutuksessa ero on niin tramaattinen, että sudelukua ei voi edes antaa.

Kolmas kuva on Vesilaitoksen tien uusilta kohoumilta= maaluksilta, kuva 33.

Eli pysyn edelleen esityksessäni ja tulen jatkamaan ponnisteluja niin, että kaikki esitykseni kohdat tulevat toteutetuksi mahdollisimman pian.

Eli esitykseni on edelleen:

  1. Taloni (myös naapurieni) kohtaan rakennetaan suojatie (vrt. Aikaisemmat esitykset, asian tuntee mm. TVL:llä Janne Luomaoja ja kaupungilla Heikki Vehkaoja).

  2. Vesilaitoksentielle laitettaan oheisen kartan mukaisiin paikkoihin nopeudenhidastimet, esim. kohoutumat (vert. malli TVL:n hallintotalon pihassa).

  3. Vesilaitoksentielle välille Lehtikuusentie-Kappelinmäentie asetetaan nopeusrajoitus 40 km/ h

Seppo Rapo

Liittee: 3 kuvaa

 

 

Sähköpostin liitteet:  

 

Klikkaa kuvaa suuremmaksi!

 

 

Paluu muutoksen eteneminen sivulle

Alku valikkoon