Kirje |
Päivä: |
20011021 |
Lähettäjä: |
Seppo Rapo |
Vastaanottaja: |
Vaasan kaupungin Teknisen lautakunnan jäsenet |
SEPPO RAPO 21.10.01 VESILAITOKSENTIE 381 65370 VAASA
Puh. k. 06-316 8200Puh. GSM. 050-334 1944Sähköposti k.: seppo.rapo@luovutettukarjala.orgKotisivu: http://www.luovutettukarjala.org Puh. t. 010 224 1944Fax. t. 010 224 1024Sähköposti t.: seppo.rapo@fi.abb.com
Arvoisa vastaanottaja/ Telan jäsen
Haluan tuoda tietoonne Vesilaitoksentiellä olevat ongelmat. Olen esittänyt moneen otteeseen yksityisesti ja eri yhteisöjen kautta, että Vesilaitoksentien varteen rakenettaisiin kevyenliikenteen väylä. Näitä aloitteita olen tehnyt jo 80-luvun alusta alkaen. Syynä näihin aloitteisiini on ollut liikenneturvallisuus. Tänä kesänä on ko. tien länsireunaan valmistunut kevyenliikenteenväylä. Itse asun tien itäreunalla. Suunnitelmien esillä olo aikana tein asianmukaiset huomautukset, että meidän itäreunalla asuvien turvallisuus tulee toteutuksessa huomioida. Kuinka meidät huomioitiin? 1. Suojatiet ehdotettiin rakennettavaksi kahteen paikkaan, paikkaan jotka kumpikaan ei johda mihinkään. 2. Liittymäni kohtaan laitettiin kevyenliikenteen väylä n. 20 cm korkean kiven päälle niin, että sinne on mahdollisimman vaikea mennä esim. polkupyörällä. Mistä johtuen tie ylitetään mistä sattuu tai sitä ei ylitetä olleenkaan vaan ajetaan tien reunaa aivan kun ei uuttta kevyenliikenteenväylää olisikaan. (tilannetta voisi verrata siihen, että esim. liittymästäni n. 200 m etelään olevan talon kohdasta kaivettaisiin pois kannas joka mahdollistaa yhteyden kevyenliikenteen väylälle) 3. Samaan aikaan liikenne on ko. tiellä lisääntyntyt entisestään ja käytettävät nopeudet kasvaneet niin että, sallitun nopeuden (50 km/h) ylitykset ovat todella törkeitä varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin. 4. Tiestä on muodostunut erityisesti rekkaliikenteen ja myös muun liikenteen suosima ohikulkutie.
Olen ollut asiasta yhteydessä sekä kaupunkiin, että TVL:llään. Kaupungilla virkamiehet eivät ota mitään kantaa sanovat, että tie on TVL: n. Melkoista vastuun pakoilua! Ottaen huomioon, että kaupunki on rakentanut kohdassani olevan kevyenliikenteen tien osuuden ja Tela hyväksynyt suunnitelmat. Muistatko? Olen esittänyt, että tielle rakennettaisiin esim. nopeuden hidasteet (kohoumat) minkä avulla saadaan nopeudet putoamaan, ei kuulemma TVL: n mukaan käy, kun on erikoiskuljetus reitti. Mikään erikoiskuljetus ei muuten vaadi absoluuttista tien tasaisuutta. (TVL. kyllä rakentaa omaan pihaansa kohoumia, kun on oma henkilökohtainen turvallisuus kyseessä). Lisäksi olen esittänyt, että taloni kohtaan jossa on kahden talon liittymä tehtäisiin suojatie, ei kuulemma käy, kun johtaa yksityistielle. Mutta kuitenkin suunnitelmassa tehtiin suunnitelma kahden suojatien rakentamiseksi paikkaan joka ei olisi johtanut mihinkään. Kuinka suojatie voitaisiin rakentaa sinne missä sitä ei kukaan käytä, mutta ei sinne missä sitä varmasti käytettäisiin? TVL luopui näiden suunniteltujen suojateiden toteuttamisesta, kun lupasin tilata heti lehtimiehet paikalle, kun ne on maalattu ja merkitty. Olen myös pyytänyt, että liittymäni kohdassa oleva n. 20 cm korkea kivi viistettäisiin, ei kuulemma käy, kun voin kääntyä yllättäen auton eteen. Kuitenkin n. 100 m liittymästäni pohjoiseen on viistetty kivi ja oikein madallettu liittymä (ja vastaavia löytyy Vaasasta vaikka kuinka paljon). Kuinka neljän talon kohta on turvallisempi, että siihen voi laittaa viistetyn kiven kuin kahden talon kohta? Minusta suojatie kertoo autoilijalle sen, että juuri tästä kohtaa saattaa joku tulla tien yli, nyt kohdastani saattaa kuka tahansa ylittää tien mistä kohtaa tahansa tai usein on ylittämättä. Onko se turvallista? TVL: n virkamiehet sanovat, että tie pitää ylittää kohtisuoraa ja pyörää nostaa. Nyt on vain niin, että ihminen valitsee helpoimman reitin ja sen mukaan täytyy rakentaa turvallisuus ratkaisut. Olen esittänyt myös, että kevyenliikenteen väylää siirretään pari metriä länteen, että saadaan pysähtymistasanteet yms. jos kerran niitä ei voi nykyisin toteuttaa. Sinänsä kevyenliikenteen väylä on varsin hyvä jos sitä vain voisi käyttää. Oletan, että kevyenliikenteen väyliä rakennetaan asukkaiden turvaksi eikä turmaksi kuten nyt näytetään tehdyn. Olenkin nimennyt tien Vaasan ohikulkupyörätieksi. Ei kai väyliä rakenneta rullasuksihiihtäjien ja –luistelijoiden tarpeeseen joita ko. väylällä on ollut kiitettävästi koko kesän. Käsittääkseni kaupungin ja TVL: n tarkoitus on ensisijaisesti rakentaa kevyenliikenteenväyliä asukkaiden suojaksi eikä muualla asuvien kuntoradaksi kuten nyt on tehty. 3.1 miljoonaa on liian paljon kuntoradaksi. Toivon sinun telan päättäjänä ottavan asiaksesi mainittujen ongelmien poistamisen mahdollisimman pikaisesti. Eli esitykseni on:
1. Taloni (myös naapurieni) kohtaan rakennetaan suojatie (vrt. Aikaisemmat esitykset, asian tuntee mm. TVL:llä Janne Luomaoja ja kaupungilla Heikki Vehkaoja). 2. Vesilaitoksentielle laitettaan oheisen kartan mukaisiin paikkoihin nopeudenhidastimet, esim. kohoutumat (vert. malli TVL:n hallintotalon pihassa). 3. Vesilaitoksentielle välille Lehtikuusentie-Kappelinmäentie asetetaan nopeusrajoitus 40 km/ h
Mikäli sinulla on kysyttävää asiasta vastaan mielelläni kysymyksiin tai jos haluat tulla paikan päälle katsomaan ongelmia näytän niitä sinulle mielelläni.
Seppo Rapo
LIITTEET: 1 erä |
Kirjeen litteet: muutoksen eteneminen.htm |