ESITYS

 

Päivä:

20020216

Lähettäjä:

Seppo Rapo

Vastaanottaja:

veli-pekka.saresma@vaasa.fi ; tapio.nyysti@lp.poliisi.fi ; seppo.kaartinen@vaasa.poliisi.fi ; pertti.hallila@vaasa.fi ; markku.litmanen@vaasa.fi ; markku.jarvela@tiehallinto.fi ; klaus.koivula@vaasa.fi ; jussi.perttu@vaasa.poliisi.fi ; jukka-pekka.kakkuri@tiehallinto.fi ; juhani.salonen@tiehallinto.fi ; janne.luomaoja@tiehallinto.fi ; heikki.vehkaoja@vaasa.fi ; heikki.lonka@vaasa.fi ; carl-oskar.norrback@tiehallinto.fi ; aira.korhonen@tiehallinto.fi

 

Tervehdys!
 
Tässä esitykseni sähköpostina sekä liitetiedostona.
 
"Virallinen" esitys tulee ensi viikolla postitse ja ainoastaan TVL:lle
 
Seppo Rapo
 

 

 

SEPPO RAPO
VESILAITOKSENTIE 381
65370 VAASA
Käsittelijä/SR 16.02.02
Puh. k. 06-316 8200
Puh. GSM. 050-334 1944
 
Puh. t. 010 224 1944
Fax. t. 010 224 1024
Sähköposti t.: seppo.rapo@fi.abb.com
 
Tiehallinto
Korsholmanpuistikko 44, PL 93
65101 Vaasa
 
 
VESILAITOKSENTIE
 

Koska Tiehallinto ei ole ottanut aikaisempiin esityksiini myönteistä kantaa sekä on myös jättänyt huomioimatta Vaasan kaupungin Teknisen lautakunnan esityksen nopeuden alentamiseksi Vesilaitoksentiellä esitän seuraavaa:

 

TVL: n hyväksytyssä (suunnitelma jonka Vaasan Kaupunki=tela hyväksyi, kirje joka annettiin huomautuksen antaneille jne.) suunnitelmassa missä esiteltiin kevyenliikenteen väylän rakentamista Vesilaitoksentien länsipuolelle esitettiin suojateiden rakentamisesta Vesilaitoksentielle Ristinummelta Vesilaitoksentielle tulevien Niittaajanpolun ja Viilarinkadun (polku) kohtiin.

 

Allekirjoittanut esitti kevyenliikenteenväylän rakennusvaiheessa näiden suojateiden siirtämistä mm. kiinteistöni ja naapurin kiinteistön liittymän kohtaan jolloin Vesilaitoksentien itäpuolisen asutuksen liikenneturvallisuus olisi oleellisesti parantunut. TVL ei tähän esitykseeni ole kuitenkaan toistuvista pyynnöistäni huolimatta suostunut. Allekirjoittanut edellyttää, että TVL rakentaa nyt suojatiet välittömästi niihen kohtiin missä ne alkuperäisessä hyväksytyssä suunnitelmassa ovat. (Käytännössä suunnitelmassa oleva malli on huonompi kuin mitä olen halunnut, mutta kuitenkin nykyistä tilannetta parempi jolloin turvallista Vesilaitoksentien ylityspaikkaa esim. lapsille, vanhuksille ja muille ei ole missään lähistöllä.)

 

Samoin em. suunnitelmassa TVL esitti, että Kappelinmäentien päähän Vesilaitoksentietä tehdään kavennukset-korokkeet tms. millä nopeudet Vesilaitoksentiellä saadaan laskemaan. Myös tämän rakentaminen on jätetty toteuttamatta. Saamani tiedon mukaan ensi kesänä tai joskus tulevaisuudessa olisi tarkoitus rakentaa ko. kavennus- koroke tms.

 

Koska minun ja muiden tien varrella asuvien vakaa käsitys on, sen perusteella mitä minulle on kerrottu tästä kavennus- koroke suunnitelmasta ei suunniteltu ratkaisu tule laskemaan Vesilaitoksentiellä käytettäviä nopeuksia.

Edellä esitetyn johdosta ja sen perusteella, että Vaasan Kaupungin Tekninen lautakunta suositteli ko. tieosuudelle asennettavaksi 50 km/ h nopeusrajoituksen välille Kappelinmäentie-Lehtikuusentie esitän seuraavaa: TVL siirtää välittömästi taajamamerkin n. 100 m etelään välittömästi Kappelinmäentien risteyksen jälkeen Vesilaitoksentien varteen. Nykyisen taajamamerkin kohtaan laitetetaan 50 km/ h (tai 60 km/ h) nopeutta osoittava merkki.

 

Aikaisemmassa esityksessä esitin nopeudenhidastimien, esim. kohoutumien rakentamista kahteen kohtaan Vesilaitoksentietä, välille Kappelinmäentie-Vanhanvaasankatu (kts. aikisempi esitykseni). Esitän nyt, että kesällä 2002 on TVL: n on rakennettava edellä mainittu suunnitelmassa ollut kavennukset-korokkeet tms. ja ne on toteutettava Vesilaitoksentien Kappelinmäen tien risteysalueelle sellaisena ratkaisuna joka on ns. kiertoristeys (vrt. Sievi, Härmä, Ylöjärvi jne. tai mitä nimitystä siitä halutaankin käyttää). Vain aikaisemmissa esityksissä esittämilläni hidaste-kohouma ratkaisulla tai edellä kuvatulla kiertoristeys ratkaisulla päästään todelliseen ajonopeuden laskemiseen Vesilaitoksentiellä pohjoisesta tulevan liikenteen osalta. Siirtämällä ns. KWH: n risteystä hieman itään sekä pohjoiseen mahdolllistuu em. ratkaisun toteuttaminen erinomaisesti.

 

Ratkaisut etelästä tulevalle liikenteelle.

Kuten olen aikaisemmin todennut käyttää etelästä tuleva liikenne myös yhtä lailla liian korkeita ajonopeuksia Vesilaitoksentiellä. Karkeasti voisi sanoa, että tarkasteltaessa ainoastaan ylinopeutta ajavia tulee heitä etelän suunnasta n. 40% ja loput 60% siis pohjoisesta. Voidaan jopa arviolta, että 80% Vesilaitoksentien liikenteestä käyttää ylinopeutta ko. tieosuudella varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin.

 

Kuten todettua esitti Vaasan Kaupungin tekninen lautakunta merkittäväksi ko. tieosuuudelle 50 km/ h nopeusrajoitumerkit.

 

Kuten olen edellä todennut olen aikaisemmin esittänyt rakennettavaksi nopeudenhidastimet, esim. kohoutumia joista toisen suunnilleen golf-kentälle menevän tien kohtaan. Kuten hyvin tiedetään ei TVL ole esitykseeni suostunut. Esitänkin seuraava ratkaisua välittömästi kokeiltavaksi jonka tarkoituksen on etelästä tulevan liikenteen nopeuden laskeminen Vesilaitoksentiellä.

Välittömästi Vanhanvaasankadun ylittämisen jälkeen asetetaan 40 km/ osoittava liikennemerkki ja välittömästi golfkentän tien jälkeen tulee 50 km/ h osoittava liikennemerkki. Mikäli toteutettu ratkaisu ei tuota toivottua tulosta asiaa tulee tielle rakentaa liikenteen hidasteet kohumaperiaatteella.

 

Toivon edellä esittämäni ehdotuksen johtavan pikaisiin toimenpiteisiin.

 

Seppo Rapo

LIITTEET: kartta

TIEDOKSI: Sähköpostitse: TVL, kaupungin virkamiehihet ja poliisi

 

Esitys liitetiedostona

Esityksen kartta

 

Klikaa kuvaa suuremmaksi!

 

 

Paluu muutoksen eteneminen sivulle

Alku valikkoon